المواضيع الأخيرة
صاحببى أما قال انا سلفي
يامصر حضني فردته
Like/Tweet/+1
اعداد الشمروخ
بحـث
السيرة الذاتيه للشاعر
الجمعة مارس 02, 2012 9:15 pm من طرف Admin
الأسم : سمير عبد الباقى
تاريخ الميلاد : 15 مارس
محل الميلاد : قرية ميت سلسيل مركز دقهلية
حصل على الشهادة الابتدائية عام 1950
وشهادة الثقافة العام 1954 ..
والتوجيهية - القسم العلمى عام 1955..
· ثم التحق بكلية الزراعة - جامعة عين شمس …
[ قراءة كاملة ]
تاريخ الميلاد : 15 مارس
محل الميلاد : قرية ميت سلسيل مركز دقهلية
حصل على الشهادة الابتدائية عام 1950
وشهادة الثقافة العام 1954 ..
والتوجيهية - القسم العلمى عام 1955..
· ثم التحق بكلية الزراعة - جامعة عين شمس …
[ قراءة كاملة ]
تعاليق: 0
صحف مصريه
شمروخ الاراجوز 3
صفحة 1 من اصل 1
04032012
شمروخ الاراجوز 3
شكشه شعريه غير دوريه بالفصحى والعاميه
فى حب مصر
زبده الاعتبار بما وراء اسباب الانهيار
عن ابن عبد الباقى رضى الله عنه وارضاه وجنبه عذاب
الغربه فى اخرته ودنياه.. قال
سئل ايه الله الخميسى عن السر وراء انهيار الاتحاد السوفيتى فقال
الشر يصنعه صغار النفوس والغنم تخشاها الذئاب اذا ما اتخمت التيوس
ويستشرى الفساد ما دام الخير لا يؤتى بغير فلوس ويسود فى ساحات النضال
الالتهامى الكذاب و البهيم النصاب والسئ الخبيث
اللذين هم واضرباهم نتاج زمان اصبح السبت فيه كالخميس
ساعتها يفقد الشغيله متعه الانتاج والعمل
وتغلق فى وجه المثقفين ابواب الامل
وتصبح مزاوله الفنون ملجأ للمبدعين من الجنون او السجون
فيضجر الناس من التفكير فى الاسباب ويغلقون فى وجه العقل الابواب
ويتجاهل العامه ما يجرى ويلذون بعصمه الصمت والصبر
=====================
قاطعو ميريدوه خوفا من الغرق فى لجه الخلاف وهم فى اشد الحاجه الى الأتلاف
يا مولانا اطال الله عمرك ليس لنا جلدا على الشجار والنقار
نسالك عن اسباب الانهيار .. فقلها .. وباختصار
تفهم ايه الله ما يؤرقهم وتبسم وجهه وقال -اما عن الاسباب فهى واضحه غايه الوضوح
فاضحه كعاهره عاريه على السطوح
وهى تتلخص فى الإجبار والإخبار وتزيف الأخبار وتجنيد الجار ليهتك اسرار الجار
ثم رطان الثوار على الثوار
انتفض المريدون مهللين-
والله يا خميسى ما قصرت .. وكانك يا قديس اسريت الى هناك بجسدك فابصرت
قال ايه الله الخميسى وقد تمايل اعجاب بنفسه وزادت ثقته فى حكايات امسه
اذا خذوها عنى ولا تخفوها بل اعلونها فى كل ان فقد يعى الغافلون فى كافه الاوطان لانكم وهم ستحاسبون عليها يوم ينصب الميزان فاقد هاتفنى بها هاتف ذات ليله وانا هائم فى الساحه الحمراء او على ما اظن وانا نائم فى العتبه الخضراء فى تلك الايام الظريفه التى لم يكن يحتكم المناضل فيها على تلاته تعريفه يومها تعلق الهاتف فى جبتى وامسك بياقتى وهزنى هزه ارتعدت لها هامتىوقال: اعلم يا خميسى انه قد ورد فى كتب الأممين
==============================
الأممين الأولين انه سياتى اليوم الذى لا يضيع الاسلام فيه الا جهل المسلمين ولا يهدم الاشتراكيه الا فساد الاشتراكين.. فالبيدار.. البيدار اذهب لتبلغ اولئك اللذين ظهرهم للجدار من الشعوب التى يوم تجد العشاء .. لا تضمن الفطار والحذار .. الحذار من طمع التجار وكذب الثوار وسلطه الضباط حتى ولو كانوا من الاحرار
بعدها هام ابن عبد الباقى عشقا وهو يرتجف من الانفعال وقال
وظل القديس يكررها عليه : حتى ملئت الدموع عينيه وعينى وخفت عليه وظننت انه لن ينطق بسوها لانه يخشى على امته وبنى ملته ان تنساها وسبحان من انشائها وسواها
هو وحده الاعلم بما فى النفوس وما اخفاها – تذيل على المثن وايضاح لا مفر منه
يقول ابن البدرى : ان هذا حديث ضعيف الاسناد لان ناقله وراويه من ذوى العلم بالامر وما فيه
اما الهلالى فيوكد انه حديث مطعون عليه لان به حداثه لاتخفى على احد من ذوى الفراسه
اما ابن الصيرفى فيؤكد انه لم يرد فى الكتب التى حققها الشيخان العراقى والخشان ولم يذكره احد من اهل الثقه او الساسه
=================
اما ابن شفيق الثفيق فقد حلف طلاق بالثلاثه مؤكدا انه حديث مكذوب ومنحول اصلا واطلاقا اذ لم يذكره ولى امره وصاحب نعمته رفعت بن السعيد فى صفره القديم الجديد خلاصه الخباثه فى اصول الوصول والاعيب السياسه
ولذا ينصحكم ابن عبد الباقى وينصح نفسه طلبا للسلامه وبعدا عن جوالب الندامه ان يؤخذ الامر كله بحذر وان يمعن فيه اهل الراى النظر فهو لا يريد اغضاب اهل الحى والعقد يا صحاب وقانا الله واياكم شر ذوى الانياب والقبضه العفيه الجهوله من فاهمى الفوله واصحاب اليد الطولى وجندنا فى حبكم وقاحه البطر
ومزالق الخطر وحفظنا من خيبه المقوله العجوله وعيبه قصر النظر
**************
رباعيه وربع
محلاه حنينك حين يكون من القلب
حتى لزمان قاسى حزين او صعب
قلب البشر معجون بماء الحنين
وده اللى يفرق بنى ادم عن ابن الكلب
حتى ولو كانوا صحبه عمر – نفس الدرب
==================
شكشكة
الموت
مش لازم تمشى فى كل الجنازات
الموت متربص فوق كل العمارات
وعلى منصات المؤتمرات والندوات
نافش ريشه بيفتى فى مصير الطير
متخفى ف اشكال الوان وقصايد
وجرايد ومقالات .. وفواتير
داخل فى جداول دورى الكوره والانتخابات
فى نشرات البورصه وراقد ع الارصفه تحت البلكونات
فى نوت المزيكه وعربيات الدرجه التالته
فى اجتماعات القمه وجنازير الدبابات
الموت بقى له رجلين واسنان حداثيه
واخد شكل الموت العادى – الهادى
رغم الضجه الثقافيه وخلل المخابيل البهاليل
وطنى ومستورد شكله جميل
بيبدع فى مواويل العشق
الموت واخد شكل النيل
بيرطن بسبع تلسن ولغات عاميه وفصحى
وبكافه لهجات التراتيل
له قوه بطش الهجانه ولصوص الليل
وبيملك رقه احاسيس الادمى الذوق
بيشاركنى العشا – كاس البيره وطبق الكشرى
========================
فى نفس اللحظه بيجهز وياعدويني بنود دبحى
داخل فى مفاوضات ومنورات
يحرمنى قله فرحى
الموت زى التعلب فات
بيبدل جلده زى ما بيبدل سيدنا وتاج راسنا
الجرافيتات والوزارات
ولذلك.. بطل تمشى فى كل الجنازات
خد لك ساتر م الموت
اللى معندوش مله لو تقدر
احزن على قدك ما نتش قد الموت
بعد ما اصبح بيالف نكته بنفسه
خالط يومه بامسه
ومتمادى ف بأسه ويأسه
يزغر لك من سن القلم اللى بتكتب بيه
يضطرك تسمع اغانيه
تكتفى شره تجاريه
واكتر
ترضى تقابله فى الاتيليه
وتماين وياه فى الجريون
وكأن الجبن حياه .. والحزن لمون
ودموعك مالهاش سعر
زى الوطن المغدور والشعر
***********
رباعيه وربع
بينى وبينكم سنين من فقرى ما نستهاش
بينكم وبينى سجون قهرى الى ما اتغناش
سجانه كتبه دكاتره مخبرين شعرا
بوشوش اليفه مخبيه غيلان وحناش
***
بعتوا الوطن كاش وسكرتم بدمى بلاش
====================
فى حب مصر
زبده الاعتبار بما وراء اسباب الانهيار
عن ابن عبد الباقى رضى الله عنه وارضاه وجنبه عذاب
الغربه فى اخرته ودنياه.. قال
سئل ايه الله الخميسى عن السر وراء انهيار الاتحاد السوفيتى فقال
الشر يصنعه صغار النفوس والغنم تخشاها الذئاب اذا ما اتخمت التيوس
ويستشرى الفساد ما دام الخير لا يؤتى بغير فلوس ويسود فى ساحات النضال
الالتهامى الكذاب و البهيم النصاب والسئ الخبيث
اللذين هم واضرباهم نتاج زمان اصبح السبت فيه كالخميس
ساعتها يفقد الشغيله متعه الانتاج والعمل
وتغلق فى وجه المثقفين ابواب الامل
وتصبح مزاوله الفنون ملجأ للمبدعين من الجنون او السجون
فيضجر الناس من التفكير فى الاسباب ويغلقون فى وجه العقل الابواب
ويتجاهل العامه ما يجرى ويلذون بعصمه الصمت والصبر
=====================
قاطعو ميريدوه خوفا من الغرق فى لجه الخلاف وهم فى اشد الحاجه الى الأتلاف
يا مولانا اطال الله عمرك ليس لنا جلدا على الشجار والنقار
نسالك عن اسباب الانهيار .. فقلها .. وباختصار
تفهم ايه الله ما يؤرقهم وتبسم وجهه وقال -اما عن الاسباب فهى واضحه غايه الوضوح
فاضحه كعاهره عاريه على السطوح
وهى تتلخص فى الإجبار والإخبار وتزيف الأخبار وتجنيد الجار ليهتك اسرار الجار
ثم رطان الثوار على الثوار
انتفض المريدون مهللين-
والله يا خميسى ما قصرت .. وكانك يا قديس اسريت الى هناك بجسدك فابصرت
قال ايه الله الخميسى وقد تمايل اعجاب بنفسه وزادت ثقته فى حكايات امسه
اذا خذوها عنى ولا تخفوها بل اعلونها فى كل ان فقد يعى الغافلون فى كافه الاوطان لانكم وهم ستحاسبون عليها يوم ينصب الميزان فاقد هاتفنى بها هاتف ذات ليله وانا هائم فى الساحه الحمراء او على ما اظن وانا نائم فى العتبه الخضراء فى تلك الايام الظريفه التى لم يكن يحتكم المناضل فيها على تلاته تعريفه يومها تعلق الهاتف فى جبتى وامسك بياقتى وهزنى هزه ارتعدت لها هامتىوقال: اعلم يا خميسى انه قد ورد فى كتب الأممين
==============================
الأممين الأولين انه سياتى اليوم الذى لا يضيع الاسلام فيه الا جهل المسلمين ولا يهدم الاشتراكيه الا فساد الاشتراكين.. فالبيدار.. البيدار اذهب لتبلغ اولئك اللذين ظهرهم للجدار من الشعوب التى يوم تجد العشاء .. لا تضمن الفطار والحذار .. الحذار من طمع التجار وكذب الثوار وسلطه الضباط حتى ولو كانوا من الاحرار
بعدها هام ابن عبد الباقى عشقا وهو يرتجف من الانفعال وقال
وظل القديس يكررها عليه : حتى ملئت الدموع عينيه وعينى وخفت عليه وظننت انه لن ينطق بسوها لانه يخشى على امته وبنى ملته ان تنساها وسبحان من انشائها وسواها
هو وحده الاعلم بما فى النفوس وما اخفاها – تذيل على المثن وايضاح لا مفر منه
يقول ابن البدرى : ان هذا حديث ضعيف الاسناد لان ناقله وراويه من ذوى العلم بالامر وما فيه
اما الهلالى فيوكد انه حديث مطعون عليه لان به حداثه لاتخفى على احد من ذوى الفراسه
اما ابن الصيرفى فيؤكد انه لم يرد فى الكتب التى حققها الشيخان العراقى والخشان ولم يذكره احد من اهل الثقه او الساسه
=================
اما ابن شفيق الثفيق فقد حلف طلاق بالثلاثه مؤكدا انه حديث مكذوب ومنحول اصلا واطلاقا اذ لم يذكره ولى امره وصاحب نعمته رفعت بن السعيد فى صفره القديم الجديد خلاصه الخباثه فى اصول الوصول والاعيب السياسه
ولذا ينصحكم ابن عبد الباقى وينصح نفسه طلبا للسلامه وبعدا عن جوالب الندامه ان يؤخذ الامر كله بحذر وان يمعن فيه اهل الراى النظر فهو لا يريد اغضاب اهل الحى والعقد يا صحاب وقانا الله واياكم شر ذوى الانياب والقبضه العفيه الجهوله من فاهمى الفوله واصحاب اليد الطولى وجندنا فى حبكم وقاحه البطر
ومزالق الخطر وحفظنا من خيبه المقوله العجوله وعيبه قصر النظر
**************
رباعيه وربع
محلاه حنينك حين يكون من القلب
حتى لزمان قاسى حزين او صعب
قلب البشر معجون بماء الحنين
وده اللى يفرق بنى ادم عن ابن الكلب
حتى ولو كانوا صحبه عمر – نفس الدرب
==================
شكشكة
الموت
مش لازم تمشى فى كل الجنازات
الموت متربص فوق كل العمارات
وعلى منصات المؤتمرات والندوات
نافش ريشه بيفتى فى مصير الطير
متخفى ف اشكال الوان وقصايد
وجرايد ومقالات .. وفواتير
داخل فى جداول دورى الكوره والانتخابات
فى نشرات البورصه وراقد ع الارصفه تحت البلكونات
فى نوت المزيكه وعربيات الدرجه التالته
فى اجتماعات القمه وجنازير الدبابات
الموت بقى له رجلين واسنان حداثيه
واخد شكل الموت العادى – الهادى
رغم الضجه الثقافيه وخلل المخابيل البهاليل
وطنى ومستورد شكله جميل
بيبدع فى مواويل العشق
الموت واخد شكل النيل
بيرطن بسبع تلسن ولغات عاميه وفصحى
وبكافه لهجات التراتيل
له قوه بطش الهجانه ولصوص الليل
وبيملك رقه احاسيس الادمى الذوق
بيشاركنى العشا – كاس البيره وطبق الكشرى
========================
فى نفس اللحظه بيجهز وياعدويني بنود دبحى
داخل فى مفاوضات ومنورات
يحرمنى قله فرحى
الموت زى التعلب فات
بيبدل جلده زى ما بيبدل سيدنا وتاج راسنا
الجرافيتات والوزارات
ولذلك.. بطل تمشى فى كل الجنازات
خد لك ساتر م الموت
اللى معندوش مله لو تقدر
احزن على قدك ما نتش قد الموت
بعد ما اصبح بيالف نكته بنفسه
خالط يومه بامسه
ومتمادى ف بأسه ويأسه
يزغر لك من سن القلم اللى بتكتب بيه
يضطرك تسمع اغانيه
تكتفى شره تجاريه
واكتر
ترضى تقابله فى الاتيليه
وتماين وياه فى الجريون
وكأن الجبن حياه .. والحزن لمون
ودموعك مالهاش سعر
زى الوطن المغدور والشعر
***********
رباعيه وربع
بينى وبينكم سنين من فقرى ما نستهاش
بينكم وبينى سجون قهرى الى ما اتغناش
سجانه كتبه دكاتره مخبرين شعرا
بوشوش اليفه مخبيه غيلان وحناش
***
بعتوا الوطن كاش وسكرتم بدمى بلاش
====================
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
الخميس يوليو 24, 2014 10:18 am من طرف عماد عبد الحكيم
» جاك نصيبة
الخميس يوليو 24, 2014 10:00 am من طرف عماد عبد الحكيم
» فوانيس الأراجوز التعيس فى ليل المد والتوريث
الأحد مارس 11, 2012 6:29 pm من طرف Admin
» اغنية حمامة بيضا غناء عدلى فخرى اشعار سمير عبد الباقى
الأحد مارس 11, 2012 6:10 pm من طرف Admin
» فى حب مصر يامركب الشمس عدلى فخرى و سمير عبد الباقى
الأحد مارس 11, 2012 6:08 pm من طرف Admin
» معرض الكتاب القاهره 5
الأحد مارس 11, 2012 6:06 pm من طرف Admin
» معرض الكتاب
الأحد مارس 11, 2012 6:02 pm من طرف Admin
» معرض الكتاب 3
الأحد مارس 11, 2012 6:00 pm من طرف Admin
» معرض الكتاب 4
الأحد مارس 11, 2012 5:57 pm من طرف Admin